Tuan Rumah

My photo
Presint 9, Putrajaya, Malaysia
Just call me iwe..was born on 07/06/1994..masih bujang tetapi sudah mempunyai seseorang yang teristimewa di hati..HEHE.. As a UiTM Pulau Pinang Student till Jun 2015.. Diploma Kejuruteraan Elektrik (Kuasa)

16 March 2011

Kursus Imam & Bilal Muda (4~6 Mac)

Assalamualaikum all....


  Pada 4 hingga 6 Mac yang lalu.. aku bersama-sama 9 orang lagi rakan aku yang terdiri daripada Ajk Indahnya Iman serta  Naqib SMKPP9(2) di bwah bimbingan Ustaz Hj Habibullah Bin Ali  telah mngikuti Kursus Imam dan Bilal muda anjuran Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin yang bertempat di Masjid Besi,Putrajaya...pelajar yang terlibat ialah... :)




4 Mac 2011 (Jumaat)


    Sekolah abes jam 12.15 tngah hari.. hari 2 aku dah bawak barang2 aku siap-siap.. sbb xnak balik umah.. ehhe.. mandi kat skolah.. besiap2 kat "dorm" sementara.. hehe.. kami trus ke Masjid Besi untuk menunaikan Solat Jumaat .. kami bergerak secara berasingan.. maksudnya.. pergi sendiri lar (masing-masing).. aku gerak ngan SYAFIQ "MEN".. nasib baik mak dia boleyh hntar..lau tak..aku xtau nk grak ngan apa..n ngan siapa... ahah..kbtulan pulak time 2 ayah aku kne kursus.. mmg xder siapa nk hantar lah.. hehe.. 
Thanks Bro !!!!! Habis solat.. kteorang trus mendaftarkan diri kami kpd pihak pngurusan...slepas sesi pendaftaran slesai.. kami diajak masuk ke Dewan Seminar untuk Majlis Perasmian serta mndengar taklimat tentang perjalan program tersebut oleh Imam2 Masjid.. hehe... 
Pada Jam 9.00 malam,, bermulalah perjalan program tersebut dengan Slot Pertama Program iaitu slot BACAAN DALAM SOLAT.... smpai jam 11.00 malam.. lepas minum malam.. kami pon masuk tidur.. selesai sudah hari pertama program...


5 Mac 2011 (Sabtu)


    Pada jam 8.00 pagi.. setelah selesai mandi apa semua.. kami mngikuti pula Slot Kedua  Program iaitu slot ETIKA IMAM DAN BILAL... di sini lah kami tahu bagaimana cara untuk menjadi Imam dan Bilal serta apakah ciri2 seorang Imam dan Bilal...bnyak ilmu yang kami dpat tentang bgaimana cara nk jd Imam dan Bilal nieyh...aku siap wat nota agi.. tp x smpat r nak type nota 2.. hehe.. nnti kang pnjang pulak en3 aku nieyh.. hehe.. Kemudian.. selesai jer slot kedua tu.. 
Pada jam 10.00 pagi.. kami ikuti pula Slot Ketiga iaiti slot GARIS PANDUAN PENGURUSAN JENAZAH... di sini ..kami dpat mngetahui cara2 pngurusan jenazah.. apabila ada berlaku kematian,apa yang perlu kita buat.. huhuh....takut jugak ler time.. 
Pada jam 2.30 ptg.. lpas rehat dan solat zohor.. Bermulalah Slot Amali di mana.. smua yang kami dpat dripada smua slot tu...kami perlu praktikkan. perlu amalikan.. huhu..perlu laksanakan.. huhu.. Amali pertama ialah Amali untuk Bacaan Dalam Solat.. Amali kedua pula pada jam 9.00 mlam iaitu Amali Praktikal Solat Berjemaah...smpai kol 11 mlam.. then kteorang msuk tydo.. habislah hari kdua program....


6 Mac 2011 (Ahad)-Last day...


  Hari nieyh mrupakan hari terakhir Kursus.. huhu.. Amali Ketiga dijalankan pada jam 8.00 pagi... kami terpaksa bgun seawal jam 4.30 pagi pada hari ini.. heheh...sebab ada QIAMULLAIL... hehehe... Alhamdulillah... tenang skit hati rasanya bila wat solat sunat Tahajjud,,solat sunat Tasbih dan solat sunat Hajat serta solat sunat  Witir... huhu.. Pertama kali aku buat solat sunat Tasbih 2... pergh!!! 4 rakaat.. 20 minit !!! bayangkan lah!!! Ya Allah... memang kebas r kaki time 2.. Bersemut satu kaki... ahaha...mksudnya..kebas lar..hehe.. trus smbung solat Subuh.. siap solat subuh... entah knapa aku rasa bersemangat pulak nk dengar Kuliah Subuh... hehe...smpai kol 7.. lpas 2,,apa lagi !!!!! BOOM!!!!! sambung tydow!!! ahaha... dan dsbabkan itu...aku trlewat bngun.. program start kol 8 pagi..aku grak jam 8.30 ke bilik seminar !! kne marah free2...ahaha.. 
Amali ketiga kami ialah Praktikal Pengurusan Jenazah !!! pergh!!! time niey lah aku x tahan.. huhu.. dgan tkutnya...gmentarnya.. tringat kat family nya... huhuhu.,...Insaf babe!!!! huhu.. 
smpai lah jam 10.30.. kami berkemas-kemas barang2 kami... untuk persediaan pulang ke rumah!!!! yahoo!!! hehe..sebelum balik. msuk ke bilik semi.kaminar sekali lagi untuk Majlis Penutupan dan Penyampaian Sijil kpd peserta.. huhuh... 

ALHAMDULILLAH... 
SELESAI SUDAH KURSUS IMAM DAN BILAL MUDA..
banyak ilmu yang kami dapat sepanjang program tersebut dijalankan..

SEKALUNG PERGHARGAAN KEPADA PIHAR PENGANJUR..
tidak lupa juga kpada  Ustaz Hj.Habibullah Bin Ali 
yang telah memilih kami seramai 10 orang dripada 700 lbih students di skolah 2..

TERIMA KASIH USTAZ!!! 
JASAMU AKAN DIKENANG.....

TRULY ASIA,
faridzwan..
(KETUA NAQIB SEKOLAH)

1 comment: